Usaha-usaha yang
Perlu Dilakukan oleh Remaja untuk Menjadikan Membaca Amalan Hidup
Dasar
langit terbuka dan dunia tanpa sempadan pada hari ini telah menyebabkan remaja
hilang keyakinan diri dan ketahanan jiwa. Mereka lebih terdorong dan gemar
melakukan pelbagai aktiviti negatif seperti berpeleseran, membuli dan
vandalisme. Mengapakah mereka melakukan aktiviti yang tidak mendatangkan
sebarang keuntungan kepada mereka? Tidak pernahkah terdetik dalam sanubari
mereka bahawa terdapat pelbagai aktiviti berfaedah yang boleh dilakukan oleh
mereka khususnya dengan membaca? Apakah yang dimaksudkan dengan membaca dan
apakah kepentingannya? Membaca didefinisikan sebagai memerhati sesuatu
yang tertulis atau tercetak dengan teliti dan memahami makna
kandunganya. Kepentingannya pula adalah untuk melahirkan individu yang
berilmu pengetahuan. Maka, tidak hairanlah pepatah lama ada mengatakan
bahawa “membaca itu jambatan ilmu”. Hal ini kerana, membacalah yang
menghubungkan antara manusia dengan segala ilmu pengetahuan. Berdasarkan
kajian, rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun. Hal ini amat berbeza bagaikan
langit dan bumi jika dibandingkan dengan bilangan buku yang dibaca oleh
rakyat Jepun . Justeru, kita perlulah mencari formula terbaik persis
mutiara yang buruk dibuang dengan rundingan, yang baik ditarik dengan
muafakat untuk menjadikan rakyat Malaysia gemar membaca. Oleh itu,
tanpa menuding jari ke arah orang lain kerana dikhuatiri bagai
menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri, sebagai seorang pelajar
dan remaja kita perlulah mencari inisiatif dan cara yang efektif untuk menjadikan
membaca itu amalan hidup.
Prakarsa
pertama ialah remaja perlulah rajin pergi ke perpustakaan. Marcapada
mempelihatkan Malaysia tidak pernah ketandusan perpustakaan. Tamsilnya,
perpustakaan sekolah, perpustakaan awam dan perpustakaan bergerak. Di sini,
remaja dapat membaca dan meminjam pelbagai jenis buku untuk meningkatkan ilmu
pengetahuan. Walaupun perpustakaan yang dipenuhi dengan buku itu ibarat lautan
yang terbentang luas yang tidak dapat diterokai, remaja perlulah sentiasa
berusaha dan rajin ke perpustakaan untuk membaca. Walaupun sekadar sebuah buku
seminggu, ilmu yang diperoleh amat besar nilainya. Remaja juga boleh melakukan
lawatan sambil belajar ke Perpustakaan Negara atau perpustakaan di universiti –
universiti terkemuka di Malaysia. Selain dapat menyemai minat membaca dalam
diri, remaja juga dapat melihat kecanggihan teknologi yang terdapat di situ,
bak peribahasa, sambil menyelam minum air. Dengan itu, remaja perlulah
rajin mengunjungi perpustakaan agar sentiasa terdorong untuk membaca.
Selain
itu , remaja juga boleh ikut serta secara aktif dalam program NILAM atau
Nadi Ilmu Amalan Membaca. Hal ini kerana, NILAM berfungsi untuk menarik
minat para pelajar membaca dalam kuantiti yang banyak. Melalui program ini ,
remaja perlu membaca dua versi buku iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan
kemudiannya direkodkan di dalam Buku Nilam. Pelajar yang membaca dalam kuantiti
yang banyak akan diberi penghargaan bermula daripada gangsa, perak, emas dan
seterusnya nilam. Malah, pelajar yang aktif juga boleh mewakili sekolah ke
peringkat yang lebih tinggi iaitu peringkat daerah, negeri dan
kebangsaan.
Remaja
juga perlu menjadikan amalan membaca sebagai hobi pada masa senggang.
Aktiviti ini jauh lebih baik berbanding remaja melakukan aktiviti-aktiviti yang
membawa remaja ke arah negatif. Daripada remaja membiarkan masa yang terluang
terbiar begitu sahaja, remaja perlu mengisinya dengan membaca kerana masa
itu emas. Marcus Aurelis pernah berkata, “jangan membuang masa memikirkan
bagaimana untuk menjadi orang yang baik, sebaliknya mulakan dengan diri sendiri
dahulu”. Di sini jelaslah bahawa remaja itu sendiri perlu menggalakkan
dirinya agar melakukan sesuatu yang baik. Dengan itu, remaja perlulah sentiasa
menggalakkan diri sendiri agar sentiasa membaca ketika waktu senggang.
Seterusnya
, remaja juga boleh membuat langganan buku pada setiap bulan. Buku- buku
atau majalah yang dilanggan bukanlah sekadar berunsurkan tarbiah sahaja tetapi
juga bercorak santai. Tamsilnya, Dewan Siswa, majalah i-sihat dan Solusi. Di
manakah remaja boleh melanggan buku-buku tersebut? Remaja boleh melanggannya di
kedai-kedai buku, internet atau meminta bantuan guru di sekolah untuk
melanggan. Impaknya, remaja akan sentiasa membaca pada setiap masa, menjimatkan
masa dan dapat mengetahui perkembangan terkini apabila melanggan buku pada
setiap bulan. Remaja perlulah sentiasa berusaha mencari pelbagai jenis buku
dengan cara melanggan buku pada setiap bulan. Persis kata peribahasa di
mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Remaja
juga boleh menjadikan individu yang gemar membaca dan sentiasa dekat
dengan buku sebagai idola. Sebagai contoh, A.Samad Said yang terkenal
dengan karya puisinya, Profesor Diraja Ungku Aziz, Mary Renault dengan
buku-buku sejarahnya dan penulis tersohor, Sharifah Abu Salim. Apabila remaja
menjadikan mereka sebagai idola, remaja akan sentiasa terdorong untuk membaca
dan menjadi seperti mereka. Positifnya, remaja akan sentiasa menjadikan idola
mereka itu sebagai hala tuju. Hal ini kerana, ketekalan dan kejituan mereka
dalam usaha menulis buku untuk dijadikan bahan rujukan harus dihargai dan
dijadikan pendorong . Walaupun kini maklumat di hujung jari tetapi tidak
mungkin maklumat yang diperoleh itu menyamai secara total seperti yang ditulis
oleh mereka. Hal ini kerana, hanya jauhari yang mengenal manikam. Justeru,
remaja haruslah menjadikan tokoh-tokoh tersohor ini sebagai idola berbanding
dengan menjadikan artis sebagai pujaan hati mereka.
Prakarsa
seterusnya ialah berkawanlah dengan rakan sebaya yang gemar
membaca atau lebih dikenali sebagai ulat buku. Hal ini demikian
kerana, pengaruh rakan sebaya amat kuat semasa peringkat remaja.
Malah, Saidina Ali bin Abi Talib juga ada mengatakan, “selemah-lemah
manusia adalah orang yang tidak dapat mencari rakan dan orang yang lemah
daripada itu adalah orang yang mensia-siakan sahabat yang dicari”. Melalui
kata-kata ini, dapatlah disimpulkan bahawa rakan itu amat besar nilainya dan
rakanlah yang dapat memberi kita pelbagai faedah. Dengan itu , remaja perlulah
arif memilih rakan seperti rakan yang rajin membaca. Jika remaja tersilap
langkah dalam memilih rakan, tidak mustahil mereka akan menjadi duri dalam
daging dalam hidup kita ibarat kata, “kerana nila setitik, rosak susu
sebelanga”.
Konklusinya
, sebagai seorang remaja kita perlulah sentiasa berusaha memajukan diri untuk
jaminan masa hadapan. Hal ini kerana, remaja adalah pewaris tampuk kepimpinan
negara. Remaja merupakan aset negara keranapemuda harapan bangsa, pemudi tiang
negara. Janganlah biarkan usia remaja dipenuhi dengan perkara sia-sia.
Kontradiksinya, penuhilah masa remaja kita dengan aktiviti yang berfaedah
seperti amalan membaca. Remaja perlu berpegang teguh dan jitu dengan
slogan “Membaca itu Jambatan Ilmu” dan“Rakyat Membaca , Bangsa
Berjaya” seperti yang diuar-uarkan oleh Perdana Menteri Malaysia kita ,
Dato’ Seri Najib bin Abdul Razak “generasi berpengetahuan merupakan
tunjang untuk mencapai wawasan 2020 bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah
negara maju”.
.